Beleidsveld 3.1 Openbaar Groen
Materieel openbare ruimte, nadeel € 55.000
Door langere levertijden van nieuw materieel, is het nodig om het materieel langer in te zetten. Het gevolg is dat er meer en grotere reparaties aan het bestaande materieel worden uitgevoerd.
Tevens zijn door hogere grondstofprijzen en verhoging van de arbeidskosten reparaties aan voertuigen en machines duurder geworden.
Structureel
Beleidsveld 3.2 Verkeer en vervoer
Onderhoud wegen, nadeel € 92.000
Elk jaar worden prijzen voor het uit te voeren onderhoud geïndexeerd. Er wordt geïndexeerd overeenkomstig het door het Centraal Bureau voor de Statistiek vastgestelde ‘prijsindexcijfer grond- water- en wegenbouw’. De indexering welke wij in 2023 hebben toegepast is 1,7%. We zien echter dat de prognose onzekerder wordt doordat schaarste aan bouwmaterialen, stijgende bouwkosten en het tekort aan personeel (zowel in de voorbereidingsfase als in de uitvoeringsfase) een grote rol spelen. De snel oplopende inflatie en de stijgende bouwkosten door krapte op de markt leiden tot stapeling van meerkosten aan de investeringskant. Deze realiteit maakt dat het Centraal Bureau voor de Statistiek nu 13,7 % als index hanteert. De geprogrammeerde opgaven lopen op schema. Dit betekent dat we met het uitvoeren van de huidige geprogrammeerde opgaven, we een nadeel genereren van € 92.000.
Structureel
Gladheidbestrijding, nadeel € 30.000
De kosten voor gladheidbestrijding zijn gestegen. De stijging wordt veroorzaakt door toenemende kosten voor onderhoud van het materieel en inkoop van zout. Daarnaast wordt de stijging veroorzaakt door de benodigde digitalisering om de gladheidbestrijding efficiënt en adequaat te kunnen blijven uitvoeren. Denk hierbij aan het gebruik van weersinformatie om onnodige uitrukken te kunnen voorkomen.
Structureel